Maya Fridman

Wilma Pistorius / Samuel Penderbayne / Saskia Venegas / Kaveh Vares / Bryce Dessner
Hedendaags gecomponeerd
Huis73
Maya Fridman
Zodra celliste Maya Fridman het podium betreedt en achter haar cello kruipt vindt er iets magisch plaats. De concerten van jonge Nederlands-Russische cellodiva vormen een totaalspektakel waarbij muziekperformance, instrumentale beheersing en pure uitstraling hand in hand gaan. ‘Maya heeft het unieke talent om te speuren naar de diepere intentie van muziek, en ze vertaalt dat vervolgens in een krachtige emotionele performance’, vertelt Maxim Shalygin, een componist met wie Fridman nauw samenwerkt. Tijdens November Music 2018 maakte Fridman nog grote indruk met de cellosolo Canti d’inizio e fine van Maxim Shalygin. Nu is ze terug met haar nieuwste programma Rituelen dat in samenspraak met het festival Cello Biënnale Amsterdam tot stand is gekomen. Op het programma louter nieuwe werken voor cello. Componist Wilma Pistorius bezingt de wereld van heksen en magie in haar Spell Cycle, terwijl Samuel Penderbayne naar mystieke natuurrituelen verwijst in zijn May. Speciale aandacht gaat uit naar de cellocompositie Tuusula uit 2015 van Bryce Dessner. Een ode aan het bekende Finse kunstenaarsdorp van weleer. Dessner is niet alleen de gitarist van de alom geliefde Amerikaanse indieband The National, maar is ook een gevierd componist. Dessner schreef al werken voor het Kronos Quartet, Ensemble Intercontemporain en de LA Philharmonic.