Elke componist of musicus hoopt de concertervaring naar nieuwe luisterdimensies op te tillen. Live muziek als een ware totaalervaring. Bram Stadhouders is zo iemand. Of hij nu samenwerkt met Aart Strootman, Jim Black, Sidsel Endresen of het Nederlands Kamerkoor, Stadhouders zoekt altijd de grenzen op. Zijn speciale belangstelling gaat uit naar de ongekende mogelijkheden van elektronica. Met zijn nieuwste project Surround Guitar dat tijdens November Music de première beleeft, gaat Stadhouders vele stappen verder. Zijn Surround Guitar is een compositie voor surround-gitaar, algoritmische beats en acht speakers. ‘Voor dit project laat ik een jazzgitaar ombouwen naar surround-gitaar door middel van pickups (gitaarelementen) van het Amerikaanse merk Ubertar. Elke snaar wordt apart opgevangen door de pickup en naar een eigen kanaal in de computer gestuurd. Via een computerprogramma kunnen deze snaren ook constant naar andere speakers verstuurd worden. Zo kan ik bijvoorbeeld een vol akkoord op de gitaar spelen, waarbij elke noot uit een andere locatie komt’, legt Stadhouders uit. Via een feedback systeem wordt het gitaarspel van Stadhouders beïnvloed door de ruimte, en wordt de ruimte – in dit geval de prachtige Grote Kerk – zelf gevuld met zijn spel. Voor zijn compositie heeft Stadhouders zich onder meer laten beïnvloeden door de mathematische schoonheid van het zonnestelsel en de harmonie der sferen. Het publiek bevindt zich in een cirkelvorm om de muzikant en wordt deel van de spectaculaire, ruimtelijke ervaring.