11034

Elisabeth Hetherington ontvangt Nederlandse Muziekprijs
Elisabeth Hetherington is uitgeroepen tot winnaar van de Nederlandse Muziekprijs. De onderscheiding is de meest prestigieuze erkenning voor een musicus in de klassieke muziek, toegekend door het Fonds Podiumkunsten namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Minister Eppo Bruins zal de prijs op vrijdag 4 oktober 2024 overhandigen in concertgebouw de Doelen in Rotterdam.

De commissie over Elisabeth Hetherington
De commissie is onder de indruk van het klankspel dat Elisabeth Hetherington teweegbrengt bij het zingen. ‘Met een schijnbaar moeiteloze souplesse en helderheid beweegt zij zich door uiteenlopend repertoire van de renaissance, barok, tot de nieuwste gecomponeerde muziek. Elisabeth Hetherington schakelt met een verbluffende vanzelfsprekendheid tussen intiem en grillig, verstild en beweeglijk. Dit muzikale spel verrast de luisteraar, maakt haar uitvoeringen boeiend en verfrissend, en zet telkens weer de muziek in een nieuw perspectief.’

Concert en prijsuitreiking
Op vrijdag 4 oktober verzorgt Hetherington samen met het Vlaamse barokorkest B’Rock en HIIIT (voormalig Slagwerk Den Haag) een bijzonder concert in De Doelen Rotterdam en ontvangt ze na afloop de Nederlandse Muziekprijs. Het concert is een unieke samenwerking met twee totaal verschillende ensembles, waarbij ze nieuwe en oude muziek met haar stem bij elkaar brengt. Ze verbindt bekende en onbekende werken en laveert met gemak tussen muziek uit de zeventiende en de eenentwintigste eeuw.

Over Elisabeth Hetherington
De Canadese sopraan Elisabeth Hetherington heeft sinds haar verhuizing naar Nederland een reputatie opgebouwd als veelzijdige artieste en vertolkster van hedendaags en modern repertoire in heel Europa. Ze studeerde Voice Performance aan de Universiteit van Toronto en behaalde cum laude haar masterdiploma Oude Muziek Zang aan het Conservatorium van Amsterdam. Elisabeth Hetherington werkt samen met componisten, choreografen en heeft met diverse opera- en muziektheatergezelschappen in Nederland memorabele rollen gespeeld, waaronder in The Cherry Orchard, De Vliegende Hollander en Divorce of Figaro. Daarnaast is ze een gerespecteerd onderzoeker op het gebied van ‘Original Pronunciation of Elizabethan English’. Ze geeft masterclasses en lezingen in Canada en Europa.

Over de Nederlandse Muziekprijs
Kandidaten van de Nederlandse Muziekprijs volgen een studietraject waarin de persoonlijke muzikale ontwikkeling centraal staat. Ze werken daarbij samen met musici uit binnen- en buitenland. Na afloop van het traject adviseert de commissie van de Nederlandse Muziekprijs het Fonds Podiumkunsten of de prijs kan worden toegekend. De commissie bestaat uit: Mauricio Fernandez, Ad 's-Gravesande, Marcel Mandos, Simone Meijer, Bart Visman, Ralph van Raat en Karin Manuel als onafhankelijk voorzitter.
 

Info Engels
Since moving to the Netherlands, award-winning soprano Elisabeth Hetherington has quickly established herself as a stand out up-and-coming performer and interpreter of early, contemporary and modern repertoire throughout Europe. Elisabeth has been praised for her “… fearless and powerful personality, as well as her flawless technology and breathtaking presentation” (NRC, 2020) and “virtuosic grace, sophisticated dynamics and subtle colours… beautifully lyrical, somewhat fragile timbre...” (Place de l’Opera Magazine, 2020). Managing to effortlessly bridge the gap between early and contemporary music, Elisabeth has premiered and recorded numerous works throughout the Netherlands, Belgium, Norway, and Estonia. Her ability to combine music old and new continues to garner acclaim; “Paolo Gorini set another Dickinson poem to music: It’s like, and in the Monteverdian vocal decorations you can hear the versatility of Hetherington.” (de Volkskrant, 2019)

Elisabeth is an especially passionate advocate for multidisciplinary performance. With modern dance company Leineroebana, she has developed SOLAS. Drawing on her background as a dancer, SOLAS is a fusion of music and poetry, as well as song and dance in which she demonstrates how well movement and singing live together in her (Theaterkrant, 2019). Elisabeth has created operatic roles with companies such as Holland Opera, Holland Baroque and Opera Zuid - including Senta (De Vliegende Hollander, Holland Opera 2021), The Woman (Bonsai Gardens, Opera Zuid 2020), Belina (Dido & Aeneas, Holland Baroque 2021), Susanna (Divorce of Figaro, Holland Opera 2022) and Cordelia (King Lear, Holland Opera 2019) - for which it was said “…with a silvery, pure soprano voice. She is the star of the evening and rightly receives the most applause afterwards” (Theatrekrant 2019). She founded the ensemble Duo Serenissima for whom she has had the opportunity to create programmes that have been performed in many festivals and concert series around the world. Elisabeth’s ability to programme daring and demanding recitals and concerts for world renowned ensembles and festivals has garnered her the praise of “showing how a great future in music sounds” (NRC, 2021).

In addition to her vibrant performing career, Elisabeth has received a great deal of attention for her research in the field of Original Pronunciation of Elizabethan English. She has become a sought-after clinician on the subject, giving masterclasses in conservatories around the Netherlands, as well as appearing as a lecturer in the Utrecht Festival Oude Muziek.

Elisabeth was awarded the prize of the Dutch Classical Talent Award in 2020 after taking part in the year-long competition and tour. She recorded her debut album through the Dutch Broadcasting agency Avrotros, and continues to make frequent appearances on the television and radio stations of the Netherlands.

Elisabeth completed her Undergraduate Degree in Voice Performance from the University of Toronto, Faculty of Music, and is now a cum laude graduate from the Masters of Historical Performance at the Conservatorium van Amsterdam with whom she regularly works as a guest lecturer.